Illiterate

Senaste funderingarna:

Varje jul får jag en bok av nobelpristagaren i litteratur.
Alltså inte från själv författaren utan av mor. 
Varje år försöker jag också läsa sagda bok.
Som nu.
Fick "Martha" av Doris Lessing.
Den är tydligen en del av en serie som har tagit Lessing tjugo år att skriva! Impressive!
Fattar dock inte varför det har tagit så lång tid...Det finns nämligen inga stycken i boken.
Enkelt radavstånd och flytande text typ 20 sidor i taget. Det finns inga naturliga "brytställen".
Hon verkar ju aldrig ta paus!
Boken är säkert bra, hon har ju för fan fått nobelpriset men jag orkar bara inte!
Tôlitt!
Har orkat läsa en nobelpristagarbok och det var "Onåd" av J.M Coetzee.
EN!!
För nåt år sedan fick jag "Pianolärarinnan" av Elfride Jellinek, den har jag sett på film..småporrig faktiskt.
Tyvärr är boken så sjuuuuuukt jävla tråkigt upplagd.
Samma fenomen som Lessing.
Funderade på om stycken, kommatecken och kapitel var ransonerade under deras uppväxt!!
Är de där författarna så jävla bra eller är det bara det att de skriver så svåra böcker eller är det jag som är oförmögen att ta åt mig ett stycke historia.
Javenneja.



Kommentarer
Postat av: Åsa

Oh, har du Pianolärarinnan? Den ska jag försöka läsa vid tillfälle... en av mina arbetskamrater har pratat sig varm för den. Den kanske blir bättre längre fram?

2008-01-31 @ 17:41:30
Postat av: Helle

Jadå, den står och ser bra ut i bokhyllan.
Den blir säkert bättre längre fram men jag bara orkar inte.. Kämpar fortfarande med Lessing för jag tycker om historien men oooooo va tråkigt det är med bara text, text, text!
Du får gärna låna Jellinek, kan skicka den med syster imorrn om du vill?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback